Organem kolegialnym uczelni jest Senat.
W skład Senatu wchodzą
- rektor
- prorektorzy
- dziekani
Oraz wybrani przedstawiciele:
- założyciela (w liczbie trzech osób)
- nauczycieli akademickich (w liczbie trzech osób)
- pracowników nie będących nauczycielami akademickimi (jedna osoba)
- studentów w liczbie nie mniejszej niż 20% składu senatu
- założyciela (w liczbie trzech osób)
W posiedzeniach Senatu z głosem doradczym uczestniczy kwestor, dyrektor Biblioteki WSAP oraz po jednym przedstawicielu związków zawodowych działających w uczelni. Rektor i założyciel mogą zapraszać na posiedzenia Senatu, z głosem doradczym, również inne osoby.
Senat jest najwyższą władzą stanowiącą w WSAP w Ostrołęce. Sprawuje pieczę nad poziomem kształcenia i rozwojem uprawianych w uczelni nauk.
Skład Senatu Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Ostrołęce
- prof. WSAP dr Łucja Lisiecka – Rektor
- dr Daniel Małdachowski – Dziekan
- dr Łukasz Radwanowicz– Przedstawiciel nauczycieli akademickich
- prof. WSAP dr Jacek Krauss– Przedstawiciel nauczycieli akademickich
- dr Malgorzata Wach – Pawliczak – Przedstawiciel nauczycieli akademickich
- prof. dr Jerzy Modrzejewski– Przedstawiciel Założyciela
- prof. UW dr Marek Grzybowski – Przedstawiciel Założyciela
- Renata Bednarczyk – Przedstawiciel pracowników administracji
- Jacek Siekierski
- Katarzyna Parzych
Kompetencje Senatu
Zgodnie z §16 Statutu WSAP w Ostrołęce
do kompetencji Senatu należy:
- ustalanie ogólnych kierunków działalności uczelni,
- uchwalanie planów studiów i programów nauczania,
- uchwalanie planów i programów studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających,
- ustalanie zasad przyjęć na studia,
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego,
- zatwierdzanie planu rzeczowo – finansowego uczelni,
- zatwierdzanie wzoru uczelnianego dyplomu ukończenia studiów,
- opiniowanie planowanych rozmiarów kształcenia,
- uchwalanie regulaminu studiów i regulaminu studiów podyplomowych,
- uchwalanie strategii rozwoju uczelni,
- ustalanie zasad studiowania według indywidualnego planu studiów
i programu nauczania, - opiniowanie kandydatów na rektora i dziekanów,
- ocena działalności uczelni, zatwierdzanie rocznych sprawozdań rektora z jej działalności oraz ocena działalności rektora,
- podejmowanie uchwał w sprawie utworzenia filii, zamiejscowej podstawowej jednostki organizacyjnej lub zamiejscowego ośrodka dydaktycznego oraz w sprawie utworzenia lub likwidacji kierunku studiów,
- tworzenie specjalności w ramach prowadzonych kierunków studiów,
- określanie zasad ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzaju zajęć dydaktycznych objętych zakresem tych obowiązków, w tym wymiaru zadań dydaktycznych dla poszczególnych stanowisk oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych,
- opiniowanie planów działalności badawczej i współpracy z zagranicą,
- przedstawianie założycielowi wniosków dotyczących zmian w statucie uczelni oraz opiniowanie projektów zmian w statucie proponowanych przez rektora,
- stwierdzanie zgodności regulaminu samorządu studenckiego z ustawą
i statutem, - wyrażanie opinii społeczności akademickiej uczelni oraz wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez rektora albo co najmniej 5 członków senatu.